sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Lomamatka Turkissa

Viime joulukuussa olimme Tss Travelin 8-päiväisellä kiertomatkalla Turkissa. Nämähän ovat niitä halpoja matkoja, joita tarjotaan lähes jokaisen lehden välissä. Olimme tätä ennen harrastaneet vain omatoimimatkailua, joten päätimme halvan hinnan innoittamina lähteä katsomaan, että mitenkä matka sujuu matkatoimiston reissulla.

En jaksanut etukäteen juurikaan tutustua Kappadokiaan sen kummemmin, sillä mukanahan olisi opas, joka kertoisi kaiken tarvittavan, kuten minnepäin katsoa ja mitä kuvata. Sen verran rennosti tuonne sitten tuli lähdettyä, että tajusin lentoasemalla unohtaneeni ottaa oman kamerani mukaan :-D Siispä nyysin Juhan ottaman kameran omaan käyttööni, mutta suurin osa kuvista oli yli- tai alivaloittuneita tai sitten epätarkkoja. Koitin poimia tähän vähiten epäonnistuneet otokset.

Ensimmäisen päivän retki Manavgat-joella
Matkan aikana yövyimme neljässä eri hotellissa. Hotellit olivat vähän syrjässä keskustoista, mutta erittäin laadukkaita, varsinkin ensimmäinen (2 yötä) ja Kappadokian hotelli (3 yötä). Kahdessa muussa hotellissa olimme vain yhden yön. Yllätyksellisiä lisäkuluja ei tullut, ja kaikista maksuista kerrottiin hyvissä ajoin. Otimme sekä kulttuuri- ja ruokapaketin että löytäjäpaketin. Näihin sisältyivät sisäänpääsyt eri kohteisiin, 5x lounas (viimeisen päivän lounas piti maksaa erikseen), kaikki illalliset, veneretki Manavgat-joella lounaineen, tanssivien dervissien esitys sekä kappadokialainen ilta juomineen. Iltatapahtumaa lukuunottamatta ruokailuihin ei sisältyneet juomat, vaan ne piti erikseen maksaa. Bussista sai ostettua paikallista olutta, vesipulloja (50 senttiä kappale) sekä rakia. Ja kun joku huomautti, että kuskilla ei ollut myytävänä vodkaa, niin seuraavana päivänä sitten oli sitäkin. En ollut etukäteen vaihtanut liiroja, mutta nostin niitä heti ensitöikseni Antalyan lentoasemalta. Tämäkin olisi ollut turhaa, sillä koko matkan olisi voinut hoitaa euroilla. Loppuhinta ja kurssi oli joka paikassa sama, maksoi sitten liiroilla tai euroilla. Meitähän tosin kuljetettiin tietyillä turistibasaarialueilla, emmekä esim. juurikaan päässeet paikallisten käyttämiin kauppoihin.
Kuumailmapallon täyttöä

En ollut etukäteen tiennyt lisämaksullisesta kuumailmapalloretkestäkään mitään, mutta kun opas siitä kertoi, niin kiinnostus heräsi. Korkeanpaikankammoinen Juha ei yllättäen mitenkään innostunut, kun kerroin että tottakai me nyt palloilemaan mennään :-D Meitä tultiin hakemaan hotellilta aamuviiden jälkeen, sillä tarkoituksena oli mennä katsomaan auringonnousua. En oikein vieläkään tiedä, mikä idea tuossa aikaisessa noudossa oli, sillä aluksi meidät vietiin aamiaiselle telttarakennukseen, josta odottelun jälkeen jatkettiin seisoskelemaan kentälle, jossa pallot olivat. Ilma oli tähän aikaan aamusta hyvin koleaa, ja vaatetta olisi kyllä voinut olla enemmänkin päällä. Odotus kyllä palkittiin, kun lopulta saimme kiivetä koriin ja päästiin lähtemään.
Pallo laskeutui puskia riipien myös solaan. Siellä Juhakin jo rentoutui, kun oltiin sen verran lähellä maanpintaa. Lennon piti alkujaan kestää noin 45 minuuttia, mutta se lopetettiin vähän aikaisemmin, koska yhtäkkiä alkoi tulla sumua. Laskeutuminen sujui yhtä ammattimaisesti kuin koko lentokin, ja kori tuli suoraan trailerin päälle. Ennen hotellille kyyditystä saimme vielä skumppalasilliset ja todistukset kuumailmapallolennosta. Harvemmin on itsenäisyyspäivää tullut vietettyä yhtä hulppeissa maisemissa ja tunnelmissa :-)
Hotelliaamiaisen jälkeen tutustuminen huikeisiin maisemiin jatkui bussikyydillä oppaan ja muun porukan kanssa.
Kyyhkyslaakso
Näissä päivissä oli paljon nähtävää, eikä kyllä yhtään turhaa hetkeä. Välillä oli vähän raastavaa koko ajan seurata kelloa ("viivymme tässä paikassa 35 minuuttia jonka jälkeen matka jatkuu kohteeseen x"), kun on tottunut siihen, että itse saa päättää missä käy ja kuinka kauan siellä viipyy.
Välillä maisemat olivat kuin suoraan Kelju K Kojootista, kartiovuoria joiden päällä oli iso kivi pönöttömässä kuin, noh, eiköhän se kuvistakin selviä mitä tarkoitan :'-D
Matkaan kuului pakolliset vierailut matto-, koru- ja nahkatakkikaupoissa. Kaikista kolmesta paikasta löytyi suomeapuhuva mies tuotteita esittelemään. Ja jokaisessa liikkeessä oli myös tarjolla alkoholipitoisia juomia kaupantekoa vauhdittamaan :'-D

Nahkatakeissa kuuminta hottia tuntui olevan ohuen ohuet käännettävät takit. Juhalla oli päällään 60-lukuinen paksu nahkatakkinsa, eikä hänelle edes yritetty kaupata mitään. Koko matkan aggressiivisin myyjä puolestaan seurasi minua puoli osastoa tingaten, että mitä haluan ostaa (en mitään).
Mattoliikkeessä päästiin sentään takahuoneeseen neuvottelemaan hinnoista, mutta loppujen lopuksi 3500 euroa on 3500 euroa vaikka sitä vuodenkin maksaisi :-) Eli täältäkin lähdettiin tyhjin käsin.

Ennen koruliikkeeseen menoa opas puhui bussissa kullan karaateista. Karvani nousivat siinä vaiheessa pystyyn, kun opas sanoi, että 24k kullassa on kultaa 85 %. Kysyin tietty heti Juhalta, että huomasiko hän, mitä opas sanoi. Tässä hämmingissä en kuullut tarkkaan jatkoa, mutta jotain mainittiin vielä 25k kullasta. Voihan olla, että opas muisti/kertoi asioita väärin, mutta olin aika skeptinen vierailemaan tuossa liikkeessä, varsinkin kun olin löytänyt netistä etukäteen juttuja, joissa ihmiset olivat kotimaassaan huomanneet ostamiensa korujen olevan alipitoisia. Kultakorujen lähtöhinnat olivat helpostikin 5000 e tienoilla, näistä tietysti sai roimat alennukset, jos vain jaksoi tinkiä. Meidät onneksi jätettiin aika lailla rauhaan, sillä emme varmaan olleet potentiaalisten ostajien näköisiä :-) Matka rakennuksesta pois oli pitkä, ja ulko-oven lähistöltä löytyi yllättäin huone, jossa myytiin hopeakoruja. Ostin sieltä filigraanikukkariipuksen/rintaneulan, sillä tämä oli mielestäni edullinen työmääränsä nähden, ja jälki vaikutti laadukkaalta - oikeastikin käsintehdyltä eikä vain valetulta.

Kaiken kaikkiaan matkasta jäi ihan hyvä maku. Opas Ali oli erittäin pätevä ja mukava, ja bussikuski Selo/Sello taitava ajaja. Pysähdyspaikat oli suunniteltu niin, että niistä löytyi aina pytylliset vessat, tosin itse käytin pari kertaa perinteistä kyykkyvessaakin kun en jaksanut jonottaa. Maisemat olivat upeat, ja minulle olisi vallan hyvin riittänyt se, että koko reissu olisi ollut Kappadokian alueella. Ainoa ikävämpi asia oli kahden päivän kuume- ja mahatauti, joka tosin onneksi iski vasta kun oltiin jo päästy kotiin saakka.

Summary:
Last December Juha and I traveled to Turkey for a holiday. Because of the off-season the travel companies were giving great deals and so we decided to book a trip to Cappadocia. We had always traveled by ourselves so it was interesting to find out how we would stand 8 days in a tour bus full of Finns ;)

The landscape in Cappadocia was really fantastic, and our hot air balloon ride was definitely the 'once in a lifetime' experience.

Our guide Ali was exceptional and gave us much information about Turkish history, culture and religion and our bus driver Selo/Sello was a very careful driver. All 4 hotels were awesome and food was tasty. Actually everything was better than we had hoped :-)

1. Fascinating! Thanks for sharing!
    Warm regards
    Carl

2. Mielenkiintoista luettavaa! Tein postauksen TSS Travelin Turkin matkoista otsikolla "Turkkilainen matkatarjous - liian halpa ollakseen totta?" http://www.rantapallo.fi/kohteenamaailma/2015/10/31/turkkilainen-matkatarjous-liian-halpa-ollakseen-totta/

Teillä kun on omia kokemuksia kyseisen matkanjärjestäjän matkasta, niin olisiko intoa käydä kommentoimassa omia kokemuksianne postaukseeni, kun asiat on hautunut vuoden verran matkan jälkeen mielessänne? Laittakaa ihmeessä samassa yhteydessä linkki tähän postaukseenne, niin lukijat löytävät yhden matka-kuvauksen luettavaksi.